EL MITE DE LA TOLERÀNCIA RELIGIOSA
El catedràtic d'història medieval
Rafael Sánchez en el seu llibre intitulat Al-Andalus
y la Cruz ,
descriu el submissió que patiren els cristians durant la dominació musulmana a
Al-Andalus, la qual cosa desmenteix les mistificacions històriques i
interessades, que volen presentar aquella zona com un model de convivència
religiosa, sota la dominació islàmica, quan en realitat aquesta practicà la
segregació religiosa i inclús racial. Existeix una mena d’acord tàcit de no
emetre cap judici moral sobre aquelles situacions, presentant-les de la manera
més asèptica possible, a fi d’afermar el mite de les tres cultures –jueva,
cristiana i musulmana- que certament tingué un origen positiu, ja que volia
demostrar la possibilitat d’una bona entesa entre les diferents religions. Però
el que alguns escriptors diuen, de que aquí ens va anar molt bé amb l’islam
fins que els cristians reconqueriren Andalusia i acabaren amb aquest paradís de
convivència ciutadana. Avui però, aquest mite actua com agent de deconstrucció
de la consciència espanyola dels valors que feren possible al llarg de segles
de bastir una gran nació cristiana. El fet és, que després de la conquesta del
territori de l’Al-Andalus el 711 pels musulmans, els cristians anaren perdent
drets i llibertats, perquè els imposaren l’estatut de la dimma, que tenia per objectiu assegurar la supremacia de l’islam
sobre els infidels i debilitar els jueus i els cristians, procurant de tota
manera la seva conversió a l’islam. I així, la situació de les comunitats
mossàrabs, hereves de l’antic cristianisme visigòtic, anà empitjorant fins a
finals del segle XII. Molts cristians moriren o foren deportats al nord
d’Àfrica i d’altres fugiren als regnes cristians del Nord de la Península. I per
això, cal recordar, quan es reivindica la mesquita de Còrdova, que els
musulmans la bastiren després d’aterrar la catedral cristiana que hi havia al
mateix lloc. Els cristians en canvi han respectat i conservat la mesquita
durant segles. I els màrtirs cristians, com sant Eulogi i els seus companys no
pretengueren destruir el suposat paradís d’aquella tolerància religiosa, només
protestaven perquè els limitaven la llibertat per a practicar la seva fe. Ja
que els musulmans entenien com a provocació la simple confessió de la divinitat
de Crist, que castigaven amb la pena de mort. I aquesta intransigència envers
els cristians té innegables paral·lelismes amb el que avui dia passa a l’Irak i
a Síria, on la mateixa llei de la dimma recorda
la situació dels cristians mossàrabs andalusos. El fet és, que avui dia,
aquestes velles comunitats cristianes moren davant dels nostres ulls, en mig de
la indiferència general i de la cristianofòbia de bona part de dirigents
europeus.
No hay comentarios:
Publicar un comentario