martes, 6 de septiembre de 2016


EL FET ESPIRITUAL

 

              Ja fa moltes dècades que el fet espiritual i religiós es va revalorant a conseqüència del pluralisme social i cultural i de la globalitat en la que vivim. Però el fet religiós s’ha de purificar de les deformacions que l’enlletgeixen, perquè és una de les dimensions transcendents del seu humà, com ho són també l’ètica i l’estètica i d’altres. Totes aquestes dimensions, situades més enllà de les necessitats biològiques, estan tan arrelades en el ser humà, que de fet resulten impossibles de desarrelar per molts esforços que s’hi posin, com s’ha vist els antics països comunistes oficialment ateus i perseguidors dels creients, que quan els seus habitants han recuperat la seva llibertat de poder escollir per ells mateixos, la religió ha brotat amb força imparable.

          I és que l’espiritualitat és una configuració de l’esperit que permet interpretar el nostre món interior en un marc que doni sentit a la vida. I per això es cerquen camins diversos, de les diferents escoles d’espiritualitat i religions orientals i occidentals, com ara el de la meditació profunda, que ens porten a fer-nos de les preguntes fonamentals que un dia o altre es fa tot ser humà i donar-li respostes convincents. Com ara: Qui sóc? D’on vinc? Quin sentit té la meva vida? Què hi ha després de la mort? Amb tot, cal fer un discerniment serè entre les diverses opcions espirituals i religioses existents, perquè encara que totes tenen coses positives, no totes són iguals, ni tenen el mateix valor, ni els mateixos valors morals. Cal també saber que en la vida espiritual o mental, les emocions desenvolupen un paper tant important com la raó i que el sentiment espiritual que té qualsevol ser humà és el terreny abonat on creix la religió. I encara que algunes formes d’espiritualitat aspiren a la superació o dissolució del propi jo, aquest té una importància decisiva per a la edificació de la personalitat integrada. Ara que tota experiència espiritual, si es vol perllongar en el temps en hom mateix i en els altres, cal que adopti un mínim de forma institucional, tot i que aquesta li treu una mica de llibertat. Avui, però el llenguatge per a parlar de Déu i de la transcendència és en ell mateix un desafiament per als creients i llurs esglésies, perquè abans, l’existència de Déu es donava per suposada i ara en canvi som els creients els qui tenim la carga de la prova per a “demostrar-la” amb la nostra conducta i amb les nostres paraules, i alhora tenim la tasca de desfer la suposada tendència dels monoteismes a la violència i a la imposició, degut a que totes les religions tenen vocació de totalitat, i totes treballen per a cercar sentit a la vida humana i a la història.

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario