jueves, 7 de abril de 2016


LA MATERNITAT DE LLOGUER

 

            Ja fa anys que la Conferència de La Haya que treballa sobre els drets internacionals privats, estudia el cas de la filiació dels infants nats d’una mare anomenada de substitució. Sembla que no seria bo que se celebrés una convenció internacional sobre aquest tema, perquè encara que no obligués als Estats a legalitzar aquesta realitat en els seus territoris, animaria a acceptar-la als que no la permeten. Però és el cas, que abans de resoldre els problemes sorgits de la maternitat de substitució ens hauríem de preguntar sobre aquesta pràctica en ella mateixa, en ordre als problemes ètics i jurídics que comporta. Des de fa un decenni el problema de la maternitat de substitució i de les seves conseqüències ha pres gran volada degut a la multiplicació de les tècniques de la fecundació artificial i a un cert comerç de les mateixes en alguns Estats com EE.UU, l’Índia, Ucraïna, Tailàndia i d’altres. Actualment, tot i que la major part de països no practiquen la maternitat de substitució, tampoc la prohibeixen i comptades són els Estats que la prohibeixin explícitament o que han adaptat la seva legislació a aquest fenomen, que en els mitjans de comunicació només apareix quan algú ha anat a cercar una mare de lloguer a l’estranger. La qual cosa, comporta sovint l’existència de casos d’explotació de dones pobres, només per a satisfer els desigs de rics occidentals i el grans guanys dels intermediaris, agències, advocats i clíniques que intervenen en cada cas. Però també és cert que s’alcen veus que demanen la intervenció dels Estats per a parar aquest abús i que els casos es desenvolupin en un quadre ètic, en un paral·lelisme amb la convenció internacional de 1993 sobre l’adopció d’infants, que no obliga als Estats a autoritzar les adopcions internacionals, però les enquadra dins uns paràmetres jurídics, a fi de que no es transformin en tràfic d’infants. Ara que les dues situacions no són iguals. Ja que l’adopció té per finalitat el bé del infant, donant-li la millor família possible, com en el cas dels infants orfes i abandonats. Mentre que la maternitat de substitució, tracta de satisfer el desigs dels adults que econòmicament s’ho poden permetre, al temps que priva al infant de la seva família originària, perquè manipula la seva concepció i la seva filiació jurídica. Per això, la legitimitat de la maternitat de substitució és qüestionable, i el sofriment de les persones o parelles infecundes, no pot fer oblidar les greus qüestions ètiques i jurídiques que comporta el reconeixement de l’estat civil dels infants, aquesta instrumentalització inèdita del cos de la dona, que és objecte del contracte que s’estableix amb ella, i la comercialització del infant que doni a llum.

No hay comentarios:

Publicar un comentario